ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ

Ξέρετε κανέναν καθηγητή/τρια που δεν αντιμετώπισε έστω και μια φορά στην καριέρα του/της, προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στη σχολική τάξη;
Πού δεν αιφνιδιάστηκε από την απρόβλεπτη, μερικές φορές μειωτική και υπονομευτική για το μάθημα συμπεριφορά  των  μαθητών του;

Ένας τέτοιος καθηγητής, αν υπάρχει, δεν χρειάζεται να διαβάσει τις σχετικές ιδέες και συμβουλές που ακολουθούν και αφορούν τη «Διατήρηση της πειθαρχίας στη σχολική τάξη».

Οι συμβουλές αυτές περιλαμβάνονται αυτούσιες στο βιβλιαράκι «SECONDARY TEACHERS Pocketbook» του Brin Best από την έκδοση Teachers Pocketbook με ISBN 1-903776-50-3.



1) Δεν υπάρχει μυστική συνταγή για να πετύχεις τη πειθαρχία στη τάξη


2) Οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν μια γκάμα από διαφορετικές συμπεριφορές τις  οποίες μπορούν να υιοθετούν ανάλογα με τις συνθήκες (π.χ. να χρησιμοποιούν διαφορετικούς τόνους στη φωνή τους –μαλακή  ή βροντώδη, να  είναι αυστηροί ή πιο χαλαροί και ελαστικοί)

 

3) Η δημιουργία ενός κλίματος σταθερά υψηλών προσδοκιών από μέρους των μαθητών είναι πολύ σημαντικός παράγοντας

 

4) Η δημιουργία συγκεκριμένων και αποσαφηνισμένων κανόνων συμπεριφοράς στη τάξη και των επακόλουθων ποινών-συνεπειών, στην περίπτωση που τα πράγματα δεν πάνε καλά, ενισχύει τη καλή συμπεριφορά των μαθητών

 

5) Συμφιλιωθείτε με την ιδέα ότι θα αντιμετωπίσετε ανάρμοστη, και μερικές φορές απροκάλυπτα προσβλητική, συμπεριφορά μαθητών. Επικεντρωθείτε στο πως θα διαχειριστείτε την κατάσταση με τη μεγαλύτερη δυνατή ηρεμία

 

6)   Χρησιμοποιείστε μια ποικιλία στρατηγικών προκειμένου να προλάβετε την ανάρμοστη συμπεριφορά

 

 7) Αν τα πράγματα πηγαίνουν άσχημα με όλη την τάξη η με αρκετά μέλη της, ζητείστε την βοήθεια ενός πιο έμπειρου εκπαιδευτικού για να εξετάσει τι φταίει. Κάντε ένα πλάνο, γίνετε αποφασιστικοί και επιμείνετε σε αυτό.

 

8) Στρατηγικές κατάλληλες για την πρόληψη της ανάρμοστης συμπεριφοράς είναι:

 

·       Να παρακολουθείς με τα μάτια (σκανάρεις) στη τάξη

·       Να κυκλοφορείς μέσα στη τάξη

·       Να ακολουθείς την τακτική της «επαφής με το βλέμμα» με τους μαθητές σου

·       Να απευθύνεις ερωτήσεις όχι γενικά στη τάξη, αλλά σε συγκεκριμένους μαθητές, προσωπικά 

·       Να πλησιάζεις σε κοντινή απόσταση, τους μαθητές

·       Να είσαι προσηνής και να τους βοηθάς με προθυμία σε ότι αφορά το μάθημα

·       Να ποικίλεις τις δραστηριότητες στην τάξη και το ρυθμό διεξαγωγής του μαθήματος

·       Να σημειώνεις και να καταγράφεις την ανάρμοστη συμπεριφορά

·       Να σημειώνεις και να καταγράφεις την αγενή και ασεβή προς εσένα στάση

·       Να μετακινείς τους μαθητές από τις θέσεις τους, όταν το κρίνεις σκόπιμο

 

9) Τι κάνεις όταν υπάρχει πρόβλημα με ένα συγκεκριμένο μαθητή

 

·       Μην παίρνεις το θέμα προσωπικά- συνήθως υπάρχει συγκεκριμένη αιτία  της ανάρμοστης συμπεριφοράς και σπάνια έχει να κάνει με εσένα

·       Να κριτικάρεις την συμπεριφορά όχι το πρόσωπο- μια κακή πράξη δεν προέρχεται απαραίτητα από ένα κακό άτομο

·       Τις επιπλήξεις να τις κάνεις ιδιωτικά παρά δημοσία

·       Να είσαι ανυποχώρητος αλλά να αποφεύγεις την κλιμάκωση της κατάστασης

·       Να υπενθυμίζεις τακτικά τους κανόνες λειτουργίας της τάξης

·       Πάντοτε να δίνεις στο μαθητή μια διέξοδο να υποχωρήσει πχ. «θέλεις να μετακινηθείς από τη θέση σου τώρα και το πρόβλημα να λήξει εδώ ή προτιμάς να δώσουμε συνέχεια μετά το μάθημα;»

·       Ποτέ μη μειώνεις προσωπικά το μαθητή ακόμη και αν αυτός  σε έχει προσβάλει

·       Προσπάθησε να μην εξοργίζεσαι- αυτή την αντίδραση επιζητούν πολλές φορές οι μαθητές

·       Δίνε πολλές ευκαιρίες για ένα «νέο ξεκίνημα» του μαθητή

·       Οι τιμωρίες να επιβάλλονται με φειδώ, σε αναλογία με το μέγεθος   του παραπτώματος και μέσα στα πλαίσια της γενικότερης πολιτικής του σχολείου

·       Να καλείς σε βοήθεια κάποιον αρχαιότερο και πιο έμπειρο εκπαιδευτικό όταν η κατάσταση έχει ξεφεύγει από τον έλεγχό σου.


                Αγία Παρασκευή 2-2-2007                                       Μιχάλης Στραβοπόδης